Kaos derby.



Bild tagen från hockeyexpressen.se

Seriöst. Jag avskyr verkligen att se våld.. Igår satt vi o kolla på hockeyderbyt mellan Djurgården och AIK, som spåra ur fullständigt.
Hur många minuter av matchen hade egentligen gått innan AIK fansen började slåss mot varandra OCH med deras egna ordningsvakter?
Ordningsvakterna är förmodligen bara vanliga funktionärer som ställer upp och jobbar för sin klubb. Poliserna gick ner och hämtade upp alla vakterna sen lät dom fansen hållas, och jag förstår dom fullt ut.
Och AIKs fans slåss mot varandra..
Dom zoomade in en kille i röd jacka som fick så himla mycket stryk, bara forsade blod ifrån ansiktet. (Sen kanske inte han är helt oskyldig heller, det vet jag inte.) Var en kille som bara stog o matade slag mot ansiktet på han.. HELT SJUKT!

I andra perioden var det Djurgårdens fans som visade sig duktiga. Börjar mucka med sittplatspubliken och tar sig förbi avspärrningar, vakter och pikét poliser och in bland barnfamiljer. Rökbomber släpps. AIK supportrarna springer för att möta upp.. Och bråket är i fullgång igen.
Dom går förbi spelar båsen och skriker o spottar in.
Matchen avbryts.
Lagkaptenerna i respektive lag pratar och vädjar till fansen.

Matchen återupptas, det trodde jag aldrig.
Tredje perioden är lugn ända tills slutsignalen.
Man kan bara föreställa sig vad som hände efteråt..

Jag tänker på alla barn som satt i publiken, förväntansfulla och glada över att få följa med pappa eller mamma på hockey. Glada över att få se ett derby,
massor av barn lämnade arenan gråtande och livrädda. Vissa kanske aldrig mer kommer att vilja se en hockeymatch.

Själv har jag haft slagsmåls bilderna på näthinnan hela natten. Jag förstår inte hur man kan slå och sparka en annan människa, det är för mig helt oförståeligt.

Egentligen vet jag inte varför jag skrev det här inlägget, men jag kände att jag måste skriva av mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0